Buick wildcat 1985

Примечания

  1. Specifications.
  2. ↑ — P. 208—209. 1963 Buick Wildcat.
  3. ↑ — P. 62. Specifications.
  4. ↑ — P. 275. 1964 Buick Wildcat.
  5. — P. 42—43. Specifications.
  6. ↑ — P. 345—346. 1965 Buick Wildcat.
  7. — P. 25. 1966 Wildcat.
  8. ↑ — P. 421—422. 1966 Buick Wildcat.
  9. Wildcat.
  10. ↑ — P. 496. 1967 Buick Wildcat.
  11. Wildcat.
  12. ↑ — P. 568—569. 1968 Buick Wildcat.
  13. ↑ — P. 4. 1969 Buick Wildcat.
  14. ↑ — P. 643. 1969 Buick Wildcat.
  15. — P. 21. 1970 Wildcat.
  16. ↑ — P. 719. 1970 Buick Wildcat.
  17.  (англ.). GM Heritage Center. Дата обращения 24 февраля 2020.
  18.  (англ.). HowStuffWorks. Дата обращения 24 февраля 2020.
  19. — P. 104. Chapter Four: The GM Motorama of 1954.
  20.  (англ.). HowStuffWorks. Дата обращения 29 февраля 2020.
  21. Adrian Padeanu.  (англ.). motor1 (15 June 2016). Дата обращения 24 февраля 2020.
  22. Buick’s unleashed a Wildcat!.
  23. Buick’s liveliest The Wildcat!.
  24. — P. 18—25. Wildcat!.
  25. — P. 14—19. The Buick Wildcat.
  26. Tuned car: the 1966 Buick Wildcat Gran Sport.
  27. — P. 638. 1969 Buick.
  28. — P. 16—21. 1970 Wildcat.

Wildcat concept cars

Buick has used the name Wildcat for five concept vehicles, three in the early 1950s, one in 1985 and another in 1997. The 1953 Wildcat I, 1954 Wildcat II and 1955 Wildcat III were all designed under the guidance of Harley Earl. The I and II still exist today.

The 1985 Wildcat was a radical mid-engined, all-wheel-drive sports car with an exposed high-performance, double-overhead cam V6. The chassis was built of carbon-fiber and vinyl-ester resin and the body featured a ‘lift-up’ canopy for entry/exit. This futuristic vehicle is still owned by Buick today, and is still operational.

In 1997, Buick made a Riviera Wildcat concept car. This car had carbon fiber instead of woodgrain trim inside and black chrome outside and its engine was modified.

История

1954 Buick Wildcat

В 1950-х «автомобили мечты» (dream cars) появлялись с частотой ежегодной смены серийно выпускаемых моделей

В 1953 году корпорация General Motors привлекала внимание к таким прототипам на своей ежегодной выставке Motorama. Buick, конечно же, внёс свой вклад в эту выставку в виде двухместного кабриолета Wildcat с кузовом из стеклопластика.

Полностью новый автомобиль с тем же названием Wildcat был представлен на Motorama 1954 года. Он базировался на модели Corvette, показывая, как мог бы выглядеть спортивный автомобиль другого подразделения корпорации.

Наименее радикальным был концептуальный Wildcat 1955 года. Этот четырёхместный кабриолет нес многие черты автомобилей Buick, появившиеся годом позже на серийных моделях.

Через сорок лет, в 1985 году, Buick представил прототип вновь названный Wildcat. Среднемоторный полноприводный автомобиль с обтекаемым кузовом из углепластика оснащался форсированным специалистами MacLaren шестицилиндровым двигателем Buck.

Описание

1965 Buick Wildcat Coupe

В 1959 году компания Buick полностью обновила модельный ряд. Старые модели ушли и были заменены совершенно новыми: экономичным автомобилем LeSabre, энергичным Invicta и роскошным Electra. Самой мощной версии купе Invicta с двигателем рабочим объёмом 455 кубических дюймов в 1962 году дали название Wildcat, ранее уже использовавшееся для концептуальных автомобилей 1950-х. Новый Wildcat имел такие необычные для американских автомобилей того времени «спортивные» особенности, как раздельные передние сиденья, между которыми был расположен рычаг управления автоматической трансмиссией и тахометр на консоли.

В 1963 году Wildcat стал отдельной моделью Buick. Этот большой (full-size) классический американский автомобиль с колёсной базой в 123 дюйма (3124 мм) имел кузов, установленный на раму, расположенный спереди восьмицилиндровый двигатель и задний мост на пружинах. Модель выпускалась с тремя типами кузовов: купе (Coupe), седан без центральных стоек (Hardtop Sedan) и кабриолет (Convertible). В следующем году была добавлена ещё одна модель, седан с центральными стойками (Sedan), а также два более мощных опционных двигателя.

Автомобиль второго поколения был представлен в 1965 году. Он стал большее и был переведён на увеличенную до 126 дюймов (3200 мм) колёсную базу. Выбор кузовов остался тем же, наиболее характерным отличием их от моделей предыдущего года было сильно наклонённое заднее стекло. Спортивная версия GS (Gran Sport) стала доступна в 1966 году. Она оснащалась самым мощным двигателем, более жёсткой подвеской и дифференциалом повышенного трения в заднем мосту. Немного обновлённые модели 1967—1968 года были самыми большими Wildcat длиной 5,6 метра.

Начиная с 1969 года автомобиль был переведён на шасси́ LeSable, вернувшись к изначальной колёсной базе в 123 дюйма. В последний год выпуска в гамме моделей не стало седана с центральными стойками, Wildcat выпускался только с тремя типами кузовов.

Двигатели и трансмиссия
Двигатель Мощность, л. с./обороты, об/мин Момент, Нм/обороты, об/мин Трансмиссия Годы Применяемость
V 325/4400 603/2800 Двухступенчатая автоматическая (Turbine Drive) 1963 Стандартно
Трёх или четрёхступенчатая механическая или трёхступенчатая автоматическая (Super Turbine) 1964—1966
V 360/5000 644/3200 Трёхступенчатая автоматическая (Super Turbine) 1967
Трёхступенчатая механическая или автоматическая (Super Turbine) 1968—1969
V 370/4600 691/2800 1970
V 340/4400 630/2800 Трёх или четрёхступенчатая механическая или трёхступенчатая автоматическая (Super Turbine) 1964—1966 Опция
V 360/4400 630/2800 1964—1965
Производство
Год Изготовлено, шт.
Coupe Hardtop Sedan Sedan Convertible Всего
1963 12 185 17 519 6021 35 725
1964 22 893 33 358 20 144 7850 84 245
1965 6031 11 617* 7499 13 903* 10 184 9765* 4616* 63 615
1966 9774 10 800** 15 081 26 914** 14 389 2790** 68 584
1967 10 585 11 571** 15 510 13 547** 14 579 2276 2913** 70 981
1968 10 708 11 276** 15 173 14 059** 15 201 3572** 69 989
1969 12 416 12 136** 13 805 13 596** 13 126 2374** 67 453
1970 9477** 12 924** 1244** 23 645
Версии в особом исполнении: *Deluxe, **Custom

Литература

  1. David Temple  в «Книгах Google»
  2. J. “KELLY” FLORY, JR. American Cars, 1960–1972 Every Model, Year by Year (англ.). — Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2004. — 944 p. — ISBN 978-0-7864-1273-0.
Автомобили Buick, отделения корпорации General Motors производимые в США в 1940—1970 гг. далее
Класс 1940-е 1950-е 1960-е 1970-е
6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Субкомпактные Skyhawk
Компактные Special Apollo
Skylark Skylark
Среднеразмерные Special Special Century Century
Skylark Skylark Regal Regal
Полноразмерные Special Special Special Special LeSabre LeSabre LeSabre LeSabre LeSabre
Century Century Invicta Invicta Wildcat Centurion
Super Super Super Super Wildcat
Roadmaster Roadmaster Roadmaster Roadmaster Electra Electra Electra Electra Electra
Универсалы Estate Estate Estate
Персональные Skylark Limited Riviera Riviera Riviera Riviera Riviera

Overview

For its first year, the Wildcat was a ‘sub-model’ within the Buick Invicta series, mating the Invicta’s longer full-size two-door hardtop Buick body (known as the «sport coupe,» body production code 4647) with a high-performance 325 hp (242 kW) version of the 401 cu in (7 l) Nailhead V8, known as the Wildcat 445 for producing 445 ft·lbf (603 N·m) of torque. To further distance itself from the Invicta, the Wildcat had Electra 225-like taillights, a bucket seat interior, a center console with tachometer and transmission shifter. It had the famous Dynaflow transmission shared by all full-size Buicks, plus special exterior side trim, vinyl-covered roof (new for 1962), and its own unique emblem: a stylized head of a wild cat, located on each of the C-pillars. However, the Wildcat did share the LeSabre’s and Invicta’s trio of portholes on the front fenders, a design cue lasting only through the 1963 model year.

From 1963 to 1970 the Wildcat was its own series, no longer a subseries of the Invicta. Wildcats built starting in the 1964 model year did not have the traditional portholes, but instead had chrome hash-marks on the lower front quarter panel immediately behind the front wheel housings. Upon becoming its own full series in 1963, the Wildcat added a convertible and four-door hardtop sedan to the original two-door hardtop coupe introduced the previous year. In the four-door version, a bench seat was standard but the bucket seat and console interior used in the coupe and convertible were optional. For 1964, a pillared four-door sedan was added to the line and two levels of trim were available — standard and Custom, with a mid-line Deluxe subseries added for 1965 only. From 1966 to 1969, the base (with trim similar to the ’65 Wildcat Deluxe) and Custom trims were again the sole options.The 325 hp (242 kW) 401 cubic-inch Wildcat V8 remained the standard engine through 1966. From 1964 to 1966 a larger 425 cubic-inch Wildcat V8 was also available, producing either 340 hp (254 kW) with a factory four-barrel carburetor or 360 hp (268 kW) with «dual quads» (two four-barrel carburetors). Also beginning in 1964, a three-speed manual transmission with column shift became standard equipment on all Wildcats, with either the four-speed manual (1963-65 only) or three-speed automatic Super Turbine 400 transmissions as options. Interestingly, engine names referred to engine torque output rather than engine displacement. The «Wildcat 445» was a 401 CID V8 that produced a peak torque rating of 445 ft·lbf (603 N·m), while the «Wildcat 465» was a 425 CID V8 that produced 465 ft·lbf (630 N·m) of torque. The «dual quad» version of the Wildcat 465 was dubbed «Super Wildcat.»In 1966 a one-year-only Wildcat «Gran Sport Performance Group» package could be ordered by selecting the «A8/Y48» option. Two engine choices were available. The single carb 425 CID/340 hp V8 was included in the base package price but a 360 hp (268 kW) dual-carb set-up was also available at extra cost. Initially, this 20 hp (15 kW) upgrade remained a dealer installed carb/intake modification bolted to stock MT-coded engines but eventually these «Super Wildcats» could also be obtained direct from the factory with MZ-coded engines. Rounding out both the base and Super GS packages were dual exhaust, heavy-duty suspension, posi-traction and updated rear quarter-panel «GS» badging in the new, initials-only format employed on all post-1965 Gran Sports. A total of 1244 Wildcat GS’s were built by Buick during the model year. Of those 242 were convertibles and the rest were hardtops. A mere 22 (consisting of an unknown mix of both body styles) earned Super Wildcat decals.

The year 1967 brought an all new engine to the Wildcat line (along with the Riviera and Electra 225) — a 430 cubic inch V8 with four-barrel carburetor and 360 hp (268 kW) rating that featured larger valves for better breathing than the previous 401/425 nailhead design that dated back to Buick’s first V8 in 1953. The 430 was relatively short-lived as it was only offered through the 1969 model year. For 1970, the 430 was superseded by the largest Buick V8 engine ever — a 455 cubic-inch engine that was basically a bored and stroked version of the previous engine with the same large valve design and a horsepower rating of 370, and torque rating of more than 500 pounds.

The Wildcat, offered only in Custom trim for the final year of 1970, line was superseded by the Buick Centurion in 1971.

Оцените статью
Добавить комментарий