Honda acura nsx

Первое поколение NSX-R

Электрические кожаные сиденья были заменены на лёгкие гоночные сидения из карбонового волокна, изготовленные Recaro для Honda. Тем не менее, электрические продольная регулировка кресел и стеклоподъёмники были сохранены. Стандартные кованые колеса из сплава были заменены на более лёгкие, изготовленные Enkei, которые уменьшили неподрессоренные массы. Кожаный рычаг КПП заменили на цельнофрезерованный из титана.

К 1992 году было хорошо известно, что ввиду центральномоторной компоновки NSX имел тенденцию к внезапной избыточной поворачиваемости при определённых условиях маневрирования. В оживлённом уличном движении на невысоких скоростях это редко проявлялось, но могло возникнуть на гоночных треках, где скорости значительно выше. Для улучшения стабильности в поворотах на предельных режимах, Honda добавила алюминиевые скобы впереди под аккумулятором и перед передним радиатором, что увеличило жёсткость шасси. Также была заменена вся подвеска с более жёстким передним стабилизатором поперечной устойчивости, жёсткими втулками подвески и жёсткими пружинами и амортизаторами.

У стандартной NSX задние пружины жёстче передних. При сильном замедлении на входе в поворот, более мягкие передние пружины позволяют перенести вес вперёд, увеличивая сцепление передних колёс и улучшая реакцию при рулении. Но в то же время вес отбирается у задних колёс, приводя к уменьшению сцепления. Как результат — тенденция к избыточной поворачиваемости. Для снижения этого эффекта на NSX установили более мягкие задние покрышки, а для NSX-R Honda поменяла распределение жёсткости пружин между передней и задней осью, установив более жёсткие пружины и стабилизатор в передней подвеске. Но жёсткость возросла на обеих осях по сравнению со стандартным NSX (21 мм — передний стабилизатор, что на 2.6 мм больше стандартного; жёсткость пружин NSX: перед — 3.0 кг/мм, зад — 4.0 кг/мм против NSX-R: перед — 8.0 кг/мм, зад — 5.7 кг/мм).

Также Honda увеличила передаточное отношение главной передачи до 4.235:1 вместо 4.06:1 в стандартном варианте, что сместило точки переключения передач в более высокий режим вращения коленвала, где выше . Это изменение уменьшило максимальную скорость в угоду лучшего ускорения. Кроме этого был установлен новый дифференциал ограниченного скольжения с более высоким процентом блокировки. В 3.0-литровом двигателе для NSX-R установили отполированную и отбалансированную поршневую группу с коленвалом, которые были выполнены вручную теми же высококвалифицированными специалистами, которые готовят гоночные двигатели Honda.

Опционально на заводе устанавливались кондиционер, стереосистема BOSE, отделка центральной консоли и панелей дверей из карбона, а также начиная с 1994 г. большие колёса (16″ впереди и 17″ сзади), окрашенные в цвет Championship White.

Honda NSX первого поколения

Производство данной модели закончилось в сентябре 2005.

Технические характеристики

  • Двигатель:
    • Объём: 3.0-литра (3.2 с 2002 года)
    • Расположение: поперечно в базе
    • Тип: Атмосферный 6-цилиндровый с V-образным расположением цилиндров
    • Механизм газораспределения VTEC
    • Диаметр и ход поршня: 90 мм x 78 мм
    • Максимальная мощность: 202 кВт (274 л. с.) при 7300 об/мин; (321 л. с. для моделей Type R 3.2 литра)
    • Максимальный крутящий момент: 285 Н·м (29,06 кг-м) при 5400 об/мин (331 Н·м для моделей Type R 3.2 литра)
    • Степень сжатия: 10.2:1
  • Максимальная скорость: 270 км/ч
  • 0 — 100 км/ч: 5.2 с
  • 0 — 200 км/ч: 19.2 с

See alsoEdit

image (between 170-190 pixels)
ACURA

Honda]| Acura | Li Nan | Honda Racing Corporation | Honda F1 Racing | Mugen

Current

USA: RL · TL · TSX · MDX · RDX · ZDX

Canada: CSX · · · · · · · · ·

Mexico: · · · · · · · · ·

Hong Kong: · · · · · · · · ·

China: · · · · · · · · ·

Historic

EL · Integra · Legend · Vigor · CL · SLX · NSX · RSX

Racing

Concept

Advanced Sports Car · Advanced Sedan Concept · HSC · DN-X · ZDX Concept · · ·

Honda A division of the Honda Motor Company
Acura, a division of Honda — road car timeline, 1986–present
Type 1980s 1990s 2000s 2010s
6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1
TSX TSX
EL EL CSX
Coupé CL CL
Sedan Vigor TL TL TL TL
Legend Legend RL RL RL
RDX
MDX MDX
ZDX
SLX
NSX

Refinements and versionsEdit

First Generation NSX-R (JDM)Edit

Refining the NSX concept still further beginning in 1992 Honda produced a limited number of around 500 NSX-Rs exclusively for the Japanese domestic market (JDM). Major changes included a blueprinted engine now producing over 280 BHP in stock form, a short ratio gearbox, more aggressive uprated and tuned suspension and even further weight reduction to 1230 kg from the normal NSX weight of 1350 kg. The NSX-R was attack minded with race track oriented engineering and gained weight savings by dumping sound deadening material, audio, electric windows, and air conditioning equipment in an effort to reduce road weight. These items still remained available to the NSX-R owner for a hefty premium as optional extras. Production of the NSX-R continued until 1995 when the parent company addressed the problem of global NSX sales by returning to the production model and not only adding several modifications and additional features but, in the UK, slashing £10,000 from the retail showroom price which had by then topped £70,000 plus optional extras.

1997 Performance-Enhancing Changes (Worldwide)Edit

1997 brought the biggest changes to the performance of the current generation NSX for the Japanese domestic versions and abroad. For 1997 engine displacement increased from 3.0 L to 3.2 L. This new 3.2 L engine gave it slightly more rated power. This improved horsepower from 270 hp to 290 hp while torque increased from 210 to 224 ft·lbf (manual transmission only). Another big change was the change from a 5-speed transmission to the current 6-speed manual. The combination of slightly-increased horsepower and torque, 6-speed manual, and optimized gear ratio produced considerable improvements on the dragstrip. The new NSX rang up better numbers than the horsepower and torque improvements may suggest over previous model NSXs. 0-60mph time dropped from 5.4 seconds to as low as 4.5 seconds for the NSX-S Zero. Other notable changes include a brake rotor size increase from 12 inches to 13 inches, a new aluminum alloy to reduce weight and increase rigidity, and a transponder in the key.

NSX-S, S-Zero (JDM)Edit

Along with the engine enlargement in 1997, Japan exclusively received the NSX type S (NSX-S) and NSX type S Zero (NSX-S-Zero), weighing in at 1320 kg and 1280 kg, respectively, and both with stiffer suspension than the normal NSX.

Acura NSX-R GT.

Second Generation NSX-S (JDM)Edit

The second iteration NSX-S, sold exclusively in Japan, continues with the face-lifted NSX keeping the weight at 1320 kg.

In motorsportEdit

24 Hours of Le MansEdit

The NSX made three appearances at the 24 Hours of Le Mans, in 1994, 1995 and 1996.

In 1996, for the 1996 24 Hours of Le Mans, only the Team Kunimitsu Honda NSX returned, with the same drivers. It completed 305 laps to finish in the 16th position overall, and third in the GT2 class.

Super GTEdit

For use in the Super GT, the NSX is highly modified (as allowed by series technical regulations). The most notable change would be in the position of the engine, which is now mounted longitudinally, instead of transverse. Similar to the setup used in modern Lamborghinis the gearbox is located in the center tunnel under the cockpit connected to the rear differential by a driveshaft. In the most recent version, the engine is fed via a roof mounted snorkel, similar to the airbox of an F1 car. The engine can either be turbocharged or naturally aspirated, depending on the class and on the rules. The NSX has always been one of the top three cars in the series, alongside the Toyota Supra and the Nissan Skyline GT-R. The NSX then took the JGTC GT500 class championshp for the Dome Mugen Project in 2000. In 2004, the M-TEC NSX took the championship in the GT300 class. It’s also notable that while Toyota and Nissan have replaced their cars with the Lexus SC430 and Nissan Fairlady Z respectively, Honda still runs the NSX in the Super GT.

Литература

1. «Honda HS-X». History and Models — Pininfarina Models. Pininfarina. Retrieved on 2007-09-05.

2. Honda Worldwide | July 12, 2005 «Honda to Discontinue Production of the NSX Sports Car»

3. a b St. Antoine, Arthur. «The Asphalt Jungle: Ayrton’s Car.» Motor Trend.

4. Honda — The Power of Dreams.

5. «Sports Car International — December 1990.» NSX Prime, 1997—2005.

6. «Sports Car International — August 1990» NSX Prime, 1997—2005.

7. «Sports Car International — December 1998.» NSX Prime, 1997—2005.

8. «Acura NSX Zanardi Edition.» Car & Driver, July 1999.

9. 24 Hours of LeMans, 1994.

10.24 Hours of LeMans, 1995.

11.24 Hours of LeMans, 1996.

Unique AttributesEdit

The NSX was the worlds first production road car to boast not only an all aluminium body, but also an all aluminium engine block powering a race track influenced monocoque chassis. While Honda were actively writing motoring history with some of the most significant wins in Formula 1 with Williams Grand Prix Engineering, and later McLaren who poached Honda power after the Japanese engine maker broke Ron Dennis and TAG Posche’s domination of F1 during the 1986 and 1987 championship seasons.

Many unique features usually seen only on powerful F1 racing cars of the day where engineered into the NSX blueprint to place it a the forefront of Japanese automotive engineering. Switchable traction control and a limited slip differential ensured drive was delivered to the rear wheels of the NSX, harnassing the powerful engine output to maintain traction and minimise wheel spin in any road conditions and with consideration to correcting extreme or erroneous driver input.

NSX-T

В 1995 году NSX-T была представлена в Японии с крышей тарга как специальная опция. В Северной Америке в марте 1995 года NSX-T полностью заменила стандартное купе как единственная доступная модель, за исключением версии Zanardi NSX 1999 года и нескольких спецзаказов между 1997 и 2002 годами. Съёмная крыша снизила жёсткость шасси и добавила около 45 кг для усиления структуры. Вдобавок, все NSX-T имели стабилизаторы поперечной устойчивости меньшего диаметра, немного более жёсткие передние пружины и более мягкие амортизаторы для улучшения комфорта и износа покрышек, одновременно улучшив проблему внезапных заносов, которая преследует большинство среднемоторных автомобилей. Все крыши были окрашены в цвет кузова вместо чёрного, хотя в Японии чёрные крыши оставались в качестве опции. Теперь на версии с механической коробкой устанавливался электрический усилитель руля, который ранее устанавливали исключительно на версии с АКПП.

See alsoEdit

  • Honda F1 Racing, Japanese Motor Manufacturer participating in F1 Motorsport.
  • Mugen, Japanese Engine Tuner & Manufacturer associated with the Honda Motor Company.
  • Honda, the Honda Motor Company.
HONDA

Honda | Acura | Li Nian | Honda Racing Corporation | Honda F1 Racing | Mugen

Current

USA: Fit/Jazz · Civic · Accord · Civic Hybrid · Odyssey · CR-V · Pilot · Ridgeline · Civic GX · Civic Si · FCX Clarity · Insight Hybrid · Accord Crosstour · CR-Z

Europe/Asia: City · Jazz · FR-V · Legend . Accord (European) . Civic Type-R

Japan: Inspire · Stream · Legend · Life . Odyssey (Japanese)· Step WGN . Freed

Historic

· Acty · Airwave · Avancier · Ballade · Beat · Capa · City Turbo · CR-X · CR-X del Sol · Concerto · Domani · EV Plus · FCX · FR-V · HR-V · Insight · Inspire · Integra · Life Dunk · Logo · Mobilio · Mobilio Spike · MR-V · N360 · N600 · NSX · Orthia · Passport · Prelude · Quint · Stream · S500 · S600 · S800 · S2000 · That’s · Today · Z · Z600 · ZEST · Accord Hybrid · Element

Concept

Small Hybrid Sports · StepBus · Dualnote · HSC · JVX · Remix · Spocket · WOW · FCX Concept · Accord Tourer Concept · 1-4 Concept · 2007 CR-Z Concept · PUYO Concept · Accord Coupe HF-S Concept · Pilot SUV Concept · Inspire / Accord Modulo Concept · Pilot Prototype · Civic Type-RR Mugen Concept · Racer Hot Wheels · Open Study Model (OSM) Concept · Insight Hybrid Concept · City Concept · Civic HFP Concept · FC Sport Fuel-Cell Design Study · The Great Race 2025 Concept · Sports Modulo S2000 Concept · Sports Modulo Fit Concept · Life Style Study · NSX Mugen RR Concept · Accord SR-9 Study · 2009 CR-Z Concept · EV-N Concept · Skydeck Concept · P-NUT Concept · New Small Concept · Insight Sports Modulo Concept · SSM Concept · Odyssey Concept · 3R-C Concept · Li Nisn Everus Concept · Air Concept · CR-Z Hybrid R Concept · CR-Z Racer Concept · Fit EV Concept · BRIO Concept · Civic Concept · N800

Racing

RA271 · RA272 · RA273 · RA300 · RA301 · RA302 · RA106 · RA107 · HSV-010

Keihin · Showa Corporation · Nippon Seiki · List of Honda engines · Mugen

Soichiro Honda independent
image (between 170-190 pixels)
ACURA

Honda | Acura | Li Nian | Honda Racing Corporation | Honda F1 Racing | Mugen

Current

USA: RLX · TL · TSX · ILX · MDX · RDX · ZDX

Canada: CSX · · · · · · · · ·

Mexico: · · · · · · · · ·

Hong Kong: · · · · · · · · ·

China: · · · · · · · · ·

Historic

RL · EL · Integra · Legend · Vigor · CL · SLX · NSX · RSX

Racing

Concept

Advanced Sports Car · Advanced Sedan Concept · HSC · DN-X · ZDX Concept · RD-X

Keihin · Showa Corporation · Nippon Seiki · List of Honda engines

Honda A division of the Honda Motor Company

Второе поколение

Концепт Acura NSX на ММАС 2014

Acura NSX Concept был представлен 9 января 2012 года на Североамериканском международном автосалоне. Второе поколение NSX — это гибридное полноприводное купе со среднемоторной компоновкой. В качестве силовой установки используется бензиновый двигатель V6. Кроме него на передней оси установлены два электромотора, которые могут генерировать положительный и отрицательный крутящий момент, тем самым увеличивая стабильность и управляемость при прохождении поворотов. Третий электромотор установлен в коробке передач, он отвечает за направление крутящего момента к задней оси.

Прототип NSX был представлен 4 августа 2013 года перед началом этапа Honda Indy 200 на трассе Mid-Ohio Sports Car Cours в Лексингтон, штат Огайо, США.

Acura NSX Concept II был представлен на Франкфуртском международном автосалоне в 2013 году.

Российская премьера концепта состоялась на Московском международном автосалоне 2014.

Производство NSX началось в 2016 году на заводе Performance Manufacturing Center в Огайо, США. В этом же году гибридный суперкар поступил в продажу на американском рынке. В «базе» купе автомобиль обладает шестью подушками безопасности.

В Европе NSX будет продаваться под брендом Honda.

В 2019 году Acura показала обновленную версию NSX. Новые улучшения Acura NSX для 2019 года включают косметические изменения дизайна, расширенную палитру интерьера, новое стандартное оборудование, доработки подвески и модернизированные шины.

Оцените статью
Добавить комментарий